"Weird Al" Yankovic i 3-D



Alla kunskaper som människor har samlat på sig under århundradena om "Weird Al" Yankovic i 3-D finns nu tillgängliga på internet, och vi har sammanställt och ordnat dem för dig på ett så lättillgängligt sätt som möjligt. Vi vill att du snabbt och effektivt ska kunna få tillgång till allt du vill veta om "Weird Al" Yankovic i 3-D, att din upplevelse ska vara trevlig och att du ska känna att du verkligen har hittat den information om "Weird Al" Yankovic i 3-D som du sökte.

För att uppnå våra mål har vi ansträngt oss inte bara för att få fram den mest uppdaterade, begripliga och sanningsenliga informationen om "Weird Al" Yankovic i 3-D, utan vi har också sett till att designen, läsbarheten, laddningshastigheten och användbarheten på sidan är så trevlig som möjligt, så att du kan fokusera på det väsentliga, att känna till alla uppgifter och all information som finns om "Weird Al" Yankovic i 3-D, utan att behöva oroa dig för något annat, vi har redan tagit hand om det åt dig. Vi hoppas att vi har uppnått vårt syfte och att du har hittat den information du ville ha om "Weird Al" Yankovic i 3-D. Vi välkomnar dig och uppmuntrar dig att fortsätta att njuta av att använda scientiasv.com .

"Weird Al" Yankovic i 3-D
Omslaget till "Weird Al" Yankovic i 3D visar "Weird Al" Yankovic som skjuter ut ur en skev låda med en träram.  Titeln är skriven med mock tre-deminsional typsnitt.
Studioalbum av
Släppte 28 februari 1984
Spelade in 1 oktober 13 december 1983
Genre Komedi , parodi
Längd 44 : 03
Märka Rock 'n Roll Records
Scotti Brothers
Producent Rick Derringer
"Weird Al" Yankovic kronologi
"Weird Al" Yankovic
(1983)
"Weird Al" Yankovic i 3-D
(1984)
Våga vara dum
(1985)
Singlar från In 3-D
  1. " Eat It "
    Släppt: 28 februari 1984
  2. "King of Suede"
    Släppt: april 1984
  3. " I Lost on Jeopardy "
    Släppt: 4 juni 1984

"Weird Al" Yankovic in 3-D (ofta bara kallad In 3-D ) är det andra studioalbumet av den amerikanska sångerskrivaren "Weird Al" Yankovic , släppt den 28 februari 1984, av Rock 'n Roll Records . Albumet var en av många producerade av före detta The McCoys gitarrist Rick Derringer . Inspelad mellan oktober och december 1983 var albumet Yankovics uppföljning av hans blygsamt framgångsrika debut-LP "Weird Al" Yankovic .

Albumet är uppbyggt kring parodier och pastikar av pop- och rockmusik från mitten av 1980-talet. Halva albumet består av parodier av artister som Michael Jackson , Men Without Hats , Greg Kihn Band , Police och Survivor . Den andra hälften av albumet innehåller många "stilparodier", musikaliska imitationer som kommer nära men inte direkt kopierar ett specifikt verk av befintliga artister. Dessa stilparodier inkluderar imitationer av artister som Bob Marley och B-52s . Detta album markerade en musikalisk avvikelse från Yankovics självbetitlade debut genom att parodierna nu var närmare originalen. Även dragspel inte längre används i varje låt, men endast när det anses lämpligt eller komiskt olämpligt. Albumet är också anmärkningsvärt för att vara det första albumet som släpptes av Yankovic som innehåller en polka medley av hitlåtar. En liknande pastiche av hitlåtar, inställd på polka-musik, har sedan dess dykt upp på nästan alla Yankovics album.

"Weird Al" Yankovic i 3-D möttes med mestadels positiva recensioner och toppade som nummer sjutton på Billboard 200 och nummer sextio i Australien . Albumet producerade också en av Yankovics mest kända singlar, " Eat It " (en parodi på Michael Jacksons " Beat It "), som nådde topp 12 på Billboard Hot 100 . Den här låten var Yankovics högsta singel på listan fram till " White & Nerdy " från hans album 2006 Straight Outta Lynwood nådde topp nio i Billboard- listorna den 21 oktober 2006 . "Eat It" listades också som nummer ett i Australien, vilket gjorde det till Yankovics enda nummer ett i något land. Albumet producerade också två mindre amerikanska hits, "King of Suede", som nådde topp nummer sextiotvå, och " I Lost on Jeopardy ", som nådde topp nummer åttio-en. Albumet var Yankovics första guldplatta och blev certifierat platina för försäljning av över en miljon exemplar i USA. "Eat It" vann en Grammy Award för bästa komedi Performance Single eller album, uttalade eller Musical i 1985 .

Produktion

Inspelning

I oktober 1983 började Yankovic spela in sitt andra album på Santa Monica Sound Recorders, i Santa Monica, Kalifornien . För att producera det tog han in tidigare McCoys gitarrist Rick Derringer , som också producerade Yankovics första album. Bakom Yankovic var Jon "Bermuda" Schwartz på trummor, Steve Jay på bas och Jim West på gitarr. Under den första inspelningssessionen för albumet spelades in fem originalsånger: "Nature Trail to Hell", "Mr. Popeil", "Buy Me a Condo", "Midnight Star" och "That Boy Could Dance". Två månader senare började Yankovic spela in de fem parodierna och polka medley som skulle visas på albumet: "Eat It", "King of Suede", " I Lost on Jeopardy ", "Theme from Rocky XIII (The Rye or the Kaiser) "," The Brady Bunch "och" Polkas on 45 ".

Varje låt på Yankovics debutalbum spelades på ett dragspel tillsammans med bas, gitarr och trummor. På In 3-D beslöt Yankovic att begränsa dragspel till vissa delar, främst polka medley "polskor på 45". I avsnittet "Ask Al" på hans webbplats förklarade Yankovic: "Numera använder jag det bara på originalsångar där jag tycker att ett dragspel är lämpligt, och på parodilåtar där jag tycker att ett dragspel är [komiskt] olämpligt ... och naturligtvis på polka medleys. Jag tänker inte alls på dragspel - jag brukar spela dragspel på tre eller fyra låtar varje album, vilket är tre eller fyra fler dragspel-baserade låtar än de flesta topp 40 album har! "

"Det är en slags motreaktion från det första albumet, där vi hade dragspel på allt. Det blev bara lite överväldigande för mig. Under ett tag flyttade jag dragspel till bara polka medleys. Jag kommer förmodligen att använda en lite mer dragspel i framtiden. Jag får brev från människor som säger att de saknar dragspel på skivorna. "

- "Weird Al" Yankovic, talar om bristen på dragspel på In 3-D

Original

En av de första originalen som spelades in på albumet var "Midnight Star", en kärleksfull ode till fiktiva stormarknadstabletter . I liner noterar Permanent Record att en Weekly World News artikel om "Incredible Frog Boy" hjälpte till att inspirera låten. Enligt Yankovic var de flesta tabloidrubrikerna verkliga. Han tillbringade flera veckor med att samla och titta igenom gamla tabloider för att hitta galna titlar. Ursprungligen tyckte han att "Midnight Star" borde ha varit singelns ledande singel för albumet, men senare gett upp sig och släppte istället "Eat It". "Buy Me a Condo" är en stilparodi på Bob Marley och reggae-genren i allmänhet.

"Mr. Popeil" är en sång som diskuterar uppfinnaren Sam Popeil (fadern till uppfinnaren Ron Popeil ) och hans otaliga uppfinningar av varierande användbarhet. Musikaliskt är det en stilparodi på B-52 , som Robert Christgau hävdade att den "utnyttjar Yankovics annars dödliga likhet med Fred Schneider ." En av backing-sångarna på banan är Ron Popeils syster Lisa Popeil . När han spelade in låten kom Yankovic över en artikel om Lisa Popeil och hennes sångkarriär; senare frågade han henne om hon skulle vara intresserad av att visas i låten, som hon gick med på.

Den sista originallåten som spelades in för albumet var "Nature Trail to Hell", om en fiktiv slasherfilm "i 3-D"; 3D-film hade haft en kort återuppkomst 198183, med sådana som Parasite , fredag den 13: e del III och Amityville 3-D som framgångsrika 3D -fasor. Klockan 3:40 har låten ett bakåtmeddelande som säger " Satan äter Cheez Whiz !" Detta var i sin tur en parodi på den sataniska rädslan för maskering under början av 1980-talet. Onlinetidningen Pitchfork Media har hänvisat till låten flera gånger, en gång jämfört den med "Thrill Kill" av The Damned , och en annan gång kallat låten en "klassiker".

Parodier och polka

Den första parodin som spelats in för albumet var "The Brady Bunch", en parodi på " The Safety Dance " av Men Without Hats , där berättaren uttrycker sin ogillande mot sitcom The Brady Bunch . Låten innehåller också en lyrisk anpassning av "Brady Bunch Theme Song", något som Yankovic senare skulle göra i sin " Money for Nothing / Beverly Hillbillies " -parodi från UHF (1989).

Samma dag som "The Brady Bunch" spelades in började Yankovic arbeta på "I Lost on Jeopardy", en parodi på " Jeopardy " av Greg Kihn Band . Låten beskriver en situation där berättaren tappar spektakulärt i spelshowen Jeopardy! . Showannonsören Don Pardo lånar sin röst till ett avsnitt av låten. För att skapa parodin rensade Yankovic idén inte bara med Greg Kihn utan också med Merv Griffin , som skapade showen. Don Pardo, Art Fleming och Kihn dök alla upp i musikvideon. Kihn, kompositören till den ursprungliga låten, var mycket nöjd och smickrad av parodin. 2009 skrev Kihn en blogg på sin MySpace som heter "Weird Al and Mailbox Money", där han komplimangerade Yankovics komedi och förklarade mekaniken för hur en parodi fungerar. Kihn hänvisade till de royaltycheckar som han fortfarande får från "I Lost on Jeopardy" som "Mailbox Money".

Nästa parodier som skulle spelas in var "Theme from Rocky XIII (The Rye or the Kaiser )", en parodi på Survivors " Eye of the Tiger " om en tvättad Rocky Balboa , som nu driver en deli och ibland slår upp på leverwurst ; och "King of Suede", en parodi på polisens " King of Pain ", om en klädaffärsägare som gör anspråk på titeln. För att undersöka information för den senare skulle Yankovic gå runt i tygbutiker och anteckna. Senare sa han: "Jag fick en hel del otäcka blickar från butikschefer."

Den sista parodin som spelades in för albumet var "Eat It", en parodi på Michael Jacksons " Beat It ", om en upprörd förälder vars kräsna barn vägrar att äta. Yankovic formulerade idén under en brainstorming mellan honom själv, Robert K. Weiss , och hans chef Jay Levey. De studsade idéer från varandra tills plötsligt "[de] hade skrivit det hela." Trots att han visste att det bästa sättet att få tillstånd att parodiera en låt var genom den officiella låtskrivaren, var Yankovic osäker på vilken typ av reaktion han skulle få från Jackson när han presenterades med paroditeksterna. Emellertid trodde Jackson påstås att det var en "rolig idé" och tillät parodin. I mockumentären The Compleat Al finns det en scen som visar det fiktiva mötet mellan Yankovic och Jackson. Musikaliskt är parodin något annorlunda än originalet, med en nyckel, komiska ljudeffekter och en Eddie Van Halen -inspirerad gitarrsolo från Yankovics producent Rick Derringer.

"Eat It" var Yankovics första - och fram till " Smells Like Nirvana " (1992), hans enda - Top Forty-hit, och nådde topp 12 på Billboard Hot 100 . Det var också Yankovics singel med högsta karaktär tills " White & Nerdy " nådde nummer nio den 21 oktober 2006, Billboard- listan . "Eat It" blev en världsomspännande hit och lyckades till och med nå topp 1 i Australien. Under många år blev Yankovic känt som "Eat It" -killen. " Han hänvisade till detta sarkastiskt på sin egen personliga Twitter ; vid ett tillfälle var Al: s beskrivning, "Du vet ... Eat It-killen."

En av de sista inspelade låtarna för albumet var "Polkas on 45". Låten, vars titel är ett tag på den nya akten Stars on 45 , är en blandning av populära rocklåtar från 1960- och 1970-talet. "Polkas på 45" utvecklats från ett tidigt polka medley att Yankovic hade spelat när öppning för ny våg bandet saknade personer 1981. Denna tidiga version ingår delar av olika new wave låtar, däribland " Jocko Homo " av Devo , " Homosapien " av Pete Shelley , "Sex Junkie" av Plasmatics , "TVOD" av The Normal , " Bad Boys Get Spanked " av The Pretenders , " TV Party " av Black Flag , "Janitor" av Suburban Lawns och " People Who Died " av Jim Carroll . Efter att ha blivit tillfrågad hur han valde låtarna att inkludera, svarade Yankovic: "Jag väljer bara låtar som låter lite bättre gjort polka-stil - som Gud tänkte."

kritisk mottagning

Professionella betyg
Granska poäng
Källa Betyg
All musik 4,5 / 5 stjärnor
The Daily Vault B +
Högaffel 9,0 / 10
Rolling Stone Album Guide 3/5 stjärnor
The Village Voice C +

Albumet fick en poäng på fyra och en halv stjärnor från AllMusic , där Eugene Chadbourne sa: "Med ett album bakom sig gör Weird Al Yankovic mycket av de förbättringar som förväntas av nya artister när de får en andra spricka vid ett släpp ett år senare . " Christopher Thelen från The Daily Vault skrev att "Sammantaget höll denna skiva löftet om att Yankovic var avsedd för storhet ..." Dessutom "Weird Al" Yankovic i 3-D utsågs också till en av årets topp 10 Album 1984 av tidningen People . Den of Geek utsåg till och med In 3-D som en av "10 skälen till varför 1984 var ett bra år för nördfilmer" - trots att det inte var en film. Den 1 november 2011 utnämnde tidningen Spin In 3-D till det sjuttonde största komediealbumet genom tiderna.

Inte alla recensioner var dock positiva. Robert Christgau gav albumet C + -betyg och kallade det " Mad for the ears." Vissa kritiker delades om hur Yankovic komponerade, framförde och spelade in hans parodier, jämfört med hans debutalbum från 1983. Daily Vault kommenterade således:

Parodimässigt lyckades Yankovic alltid kasta en annan slinga i musiken för att få det att låta annorlunda än den låt den baserades på. (Jag gillar råkar det faktum att Yankovic nu skriver parodier för att låta exakt som den ursprungliga låten.) Som ett resultat har "Theme From Rocky XIII" inte skarpheten som originallåten från Survivor gjorde, "The Brady Bunch" är påskyndad (i både tempo och tonhöjd) från Men Without Hats "The Safety Dance", och "Eat It" tar Michael Jacksons "Beat It" och höjer tonhöjden.

Många av låtarna och singlarna från In 3-D skulle senare visas på album med bästa hits . "Eat It" och "I Lost on Jeopardy" dök upp både på Yankovics första album för bästa hits (1988) och på The Essential "Weird Al" Yankovic (2009); den senare inkluderade också "Polka på 45". Sju av albumets låtar ("Polkas on 45", "Midnight Star", "Eat It", "Mr. Popeil", "I Lost on Jeopardy", "Buy Me a Condo" och "King of Suede") dök upp i Yankovics låduppsättning Permanent Record: Al in the Box .

Vid den 27: e Grammy-utmärkelsen 1985 vann "Weird Al" Yankovic sitt första Grammy Award , bästa singel eller album för bästa komedi, talat eller musikaliskt , för sin hitsingel "Eat It".

Kommersiell prestanda

"Weird Al" Yankovic i 3-D släpptes den 28 februari 1984. Den 28 april nådde den sin topp 17, där den stannade i tre veckor i rad. I 3-D tillbringade totalt tjugotre veckor på diagrammet. Det var också framgångsrikt i Australien, där det nådde topp 61 på albumdiagrammet. Många av albumets singlar blev också framgångsrika. "Eat It" sålde så småningom över en halv miljon exemplar, nådde topp tolv på hemmaplan på Billboard Hot 100 och certifierades som guld . Det var också en världsomspännande hit, toppade som nummer trettiosex i Storbritannien och nummer ett i Australien. Från och med mars 2012 är "Eat It" för närvarande Yankovics enda nummer ett i något land. "King of Suede" och "I Lost on Jeopardy", albumets uppföljningssinglar, nådde topp på Hot 100 på nummer 61 respektive 82.

Den 30 april 1984, två månader efter utgivningen, certifierades albumet Guld av Recording Industry Association of America (RIAA), vilket gjorde det till Yankovics första guldplatta. Den 18 augusti 1995, var det certifierade platina av RIAA.

Lista för spårning

Nej. Titel Författare Parodi på Längd
1. " Ät det " Michael Jackson , Alfred Yankovic " Beat It " av Michael Jackson 3:21
2. "Midnight Star" Yankovic Original 4:35
3. "The Brady Bunch" Ivan Doroschuk, Sherwood Schwartz , Frank De Vol , Yankovic " Säkerhetsdansen " av Män utan hattar 2:37
4. "Köp mig en lägenhet" Yankovic Stilparodi på Bob Marley och reggae , särskilt " Buffalo Soldier " 3:45
5. " Jag förlorade på Jeopardy " Gregory Kihn , Steve Wright, Yankovic " Jeopardy " av The Greg Kihn Band 3:28
6. " Polka på 45 " Olika 4:23
7. "Mr. Popeil" Yankovic Stilparodi av The B-52s 4:42
8. "King of Suede" Gordon Sumner , Yankovic " King of Pain " av polisen 4:13
9. "That Boy Could Dance" Yankovic Original 3:34
10. "The Rye or the Kaiser (Theme from Rocky XIII)" Frank Sullivan , James Peterik , Yankovic " Eye of the Tiger " av Survivor 3:37
11. "Nature Trail to Hell" Yankovic Original 5:55

Personal

Diagram

Diagram (1984) Peak
Position
Australien ( Kent Music Report ) 61
US Billboard 200 17

Certifieringar

Land Certifiering
( försäljningströsklar )
Kanada Guld
Förenta staterna Platina

Singel

År Låt Topplägen
US
100

AUS
100

UK
200

1984 " Ät det " 12 1 36
1984 "King of Suede" 62 - -
1984 " Jag förlorade på Jeopardy " 81 - -

Referenser

Opiniones de nuestros usuarios

Helena Törnqvist

Artikeln om "Weird Al" Yankovic i 3-D är komplett och väl förklarad. Jag skulle inte lägga till eller ta bort ett kommatecken.

Nathalie Hjalmarsson

Jag trodde att jag redan visste allt om "Weird Al" Yankovic i 3-D, men i den här artikeln har jag verifierat att vissa detaljer som jag tyckte var bra inte var så bra. Tack för informationen.

Magnus Petersson

Mycket intressant detta inlägg om "Weird Al" Yankovic i 3-D.