I följande artikel ska vi fördjupa oss i ämnet Edguy, ett ämne som har blivit aktuellt på senare tid och som det pratas om med ökande frekvens. Edguy är ett ämne som täcker ett brett spektrum av aspekter, från dess historia och utveckling till dess inverkan på dagens samhälle. I den här artikeln kommer vi att utforska olika perspektiv och tillvägagångssätt på Edguy, och analysera dess orsaker, effekter och möjliga lösningar. Dessutom kommer vi att undersöka vilken roll Edguy spelar inom olika områden, från politik till populärkultur, och dess inflytande på vårt dagliga liv.
Den här artikeln behöver källhänvisningar för att kunna verifieras. (2024-06) Åtgärda genom att lägga till pålitliga källor (gärna som fotnoter). Uppgifter utan källhänvisning kan ifrågasättas och tas bort utan att det behöver diskuteras på diskussionssidan. |
Edguy | |
Edguy vid Kavarna Rock Fest 2009. | |
Bakgrund | Fulda, Tyskland |
---|---|
Genrer | Power metal, heavy metal, glam metal, hårdrock, progressiv metal, neoclassical metal |
År som aktiva | 1992 – |
Skivbolag | AFM Records, The End Records, Nuclear Blast |
Relaterade artister | Avantasia, Taraxacum, Squealer, Vex, Amitav, Sascha Paeth's Masters of Ceremony |
Webbplats | Officiell webbplats |
Medlemmar | |
Tobias Sammet Jens Ludwig Dirk Sauer Tobias Exxel Felix Bohnke | |
Tidigare medlemmar | |
Dominik Storch |
Edguy är ett hårdrocksband från Fulda, Tyskland. Edguy grundades 1992 av de då fjortonåriga Tobias Sammet, Jens Ludwig, Dirk Sauer och Dominik Storch. Namnet "Edguy" kommer av deras smeknamn för en av deras lärare under den tiden. Fram till 1998, när Tobias Exxel gick med i gruppen, hade man ingen basist utan Sammet spelade även bas.
Efter två demoskivor och ett självfinansierat album skrev gruppen kontrakt med AFM Records 1996. Deras första album blev inte speciellt framgångsrikt, men med Vain Glory Opera 1998 fick de ett genombrott. Efter ytterligare två album (en nyinspelning av det självfinansierade albumet "Savage Poetry" oräknad) skrev man 2004 kontrakt med tyska skivbolaget Nuclear Blast.
Huvudmannen är Tobias Sammet som står för nästan allt material. Sammet är även upphovsman till konceptalbumen Avantasia - The Metal Opera I/II som kan beskrivas som en medeltida fantasyberättelse.
Gruppen spelade till en början enkla melodier tillsammans med Sammets falsettsång och bandet var ett typiskt europeiskt power metalband. Deras senare verk har dock blivit mer och mer hårdrocksorienterade. Deras texter är ofta metaforiska, och handlar om exempelvis anpassning ("The Headless Game," "Mysteria," "King of Fools"), den katolska kyrkan ("The Kingdom," "Theater of Salvation") och farorna i den moderna civilisationen ("Navigator," "The Devil and the Savant"). Utöver dessa gör gruppen också låtar med enklare komiska teman ("Das Reh," "Save Us Now," "Lavatory Love Machine"). Edguy hävdar att de inte representerar någon ideologi, och kallar sig varken politiska eller religiösa. I princip varje album innehåller långa episka passager.
Albumet Hellfire Club är det första där en orkester mixats in i produktionen.
År | Album | DE | FR | CH | AT | FIN |
---|---|---|---|---|---|---|
1995 | Savage Poetry | — | — | — | — | — |
1997 | Kingdom of Madness | — | — | — | — | — |
1998 | Vain Glory Opera | — | — | — | — | — |
1999 | Theater of Salvation | 50 | — | — | — | — |
2000 | The Savage Poetry | 60 | — | — | — | — |
2001 | Mandrake | 32 | 47 | — | — | — |
2004 | Hellfire Club | 6 | 54 | 81 | 68 | 22 |
2006 | Rocket Ride | 8 | 101 | 50 | 50 | 25 |
2008 | Tinnitus Sanctus | 28 | 85 | 41 | 50 | — |
2011 | Age of the Joker | - | - | - | - | — |
2014 | Space Police: Defenders of the Crown | - | - | - | - | — |
|