100 Crore Club



Alla kunskaper som människor har samlat på sig under århundradena om 100 Crore Club finns nu tillgängliga på internet, och vi har sammanställt och ordnat dem för dig på ett så lättillgängligt sätt som möjligt. Vi vill att du snabbt och effektivt ska kunna få tillgång till allt du vill veta om 100 Crore Club, att din upplevelse ska vara trevlig och att du ska känna att du verkligen har hittat den information om 100 Crore Club som du sökte.

För att uppnå våra mål har vi ansträngt oss inte bara för att få fram den mest uppdaterade, begripliga och sanningsenliga informationen om 100 Crore Club, utan vi har också sett till att designen, läsbarheten, laddningshastigheten och användbarheten på sidan är så trevlig som möjligt, så att du kan fokusera på det väsentliga, att känna till alla uppgifter och all information som finns om 100 Crore Club, utan att behöva oroa dig för något annat, vi har redan tagit hand om det åt dig. Vi hoppas att vi har uppnått vårt syfte och att du har hittat den information du ville ha om 100 Crore Club. Vi välkomnar dig och uppmuntrar dig att fortsätta att njuta av att använda scientiasv.com .

100 Crore Club är en inofficiell beteckning från den indiska filmbranschen och media, relaterad till indiska språk som har netto 100 crore (1  miljard indiska rupier ) eller mer i Indien efter avdrag för underhållningsskatten . År 2012 hade boxkassamålet på 100 miljoner kronor ( 13,3 miljoner dollar ) blivit ett nytt riktmärke för att en film ska förklaras som en hit, och de som är anslutna till 100 Crore Club ansågs vara en del av elitlagren inom Bollywoodfilmsgemenskap . Det efterträddes av 1000 Crore Club 2017. Salman Khan (15) och Akshay Kumar (14) är för närvarande de högsta innehavarna.

Översikt

Den första indiska filmen att korsa 100 crore i världen var 1982 Bollywood film Disco Dancer , regisserad av Babbar Subhash skrivna av Rahi Masoom Raza , och starring Mithun Chakraborty , med över 90 crore räknats vid sovjetiska kassan . Den första indiska filmen till grov över 100 crore på hemmamarknaden i Indien var Salman Khan - Madhuri Dixit starrer Hum Aapke Hain Kaun (1994), som också var den förste att nå 200 crore hela världen. Nästa film som översteg 100 miljoner kronor världen över var Kajol - Shahrukh khan -stjärnan Dilwale Dulhania Le Jayenge (1995).

Både den första indiska filmen till brutto 100 inhemskt och första södra Indiska film till brutto över 100 crore i världen var 2007 Tamil film Sivaji , som spelade Rajinikanth . Men den "100 Crore Club" myntades strax efter Aamir Khan -starrer Ghajini (2008) blev den första Bollywood film till netto över 100 crore på hemmamarknaden i Indien. De senare Aamir Khan -filmerna 3 Idiots (2009), Dhoom 3 (2013), PK (2014) och Dangal (2016) utökade klubben till 200, 300, 400, 500, 600 och 700 crore. Utomlands var den första indiska filmen som tjänade 100 miljoner kronor på internationella marknader Shah Rukh Khan-Kajol-starrer My Name is Khan (2010), följt av 3 idioter 2011. Dessutom kom den första Telugu-filmen som kom in i "100 Crore club "var 2009 film av SS Rajamouli , Magadheera . I maj 2016 Sairat bli den första Marathi filmen till grov över 100 crore (US $ 14 miljoner) i hela världen. 2016 blev Mohanlal -stjärnan Pulimurugan den första Malayalam -filmen som kom in i klubben. Den första Kannada -filmen som kom in i 100 Crore -klubben var KGF regisserad av Prashanth Neelwhich , som släpptes 2018 med Yash och Srinidhi Shetty i huvudrollen och passerade 153 crores på 11 dagar.

När den justerades för inflation var den första indiska filmen som tjänade upp 100 miljoner kronor 1940 -filmen Zindagi , regisserad av PC Barua och skriven av Javed Hussain. Den första indiska filmen som tjänade upp 100 miljoner kronor utomlands var filmen Awaara från 1951 , regisserad av Raj Kapoor , skriven av Khwaja Ahmad Abbas , och med Raj Kapoor och Nargis i huvudrollen , som blev en blockbuster i Sovjetunionen .

De Hindustan Times hävdar att deras tidningen Brunch myntade begreppet. Ursprungligen gällde termen endast den ledande manliga skådespelaren. Komal Nahta uttalade att "att utesluta kvinnor från gruppen är kännetecknande för en bransch som utövar könsdiskriminering mer än andra branscher." År 2013 hade användningen expanderat till att på olika sätt inkludera själva filmen, regissören och den ledande kvinnliga skådespelaren. De Zee Cine Awards lagt till en kategori "The Power Club Box Office" att känna igen regissörer vars filmer hade nått 100 crore märket. 100 Crore Club -beteckningen har ersatt tidigare Bollywood -indikationer på framgång som hade inkluderat bra musik, "Silver Jubilee" eller "Diamond Jubilee" (filmer som gick i 75 veckor på bio).

Men DNA rapporterade att "filmskapare och distributörer är kända för att lämna något ogjort i deras försök att gå över till den högra sidan" av 100 crore märket. " The Times of India avbryts sin '' -kolumnen i November 2013 eftersom" Box Office Insatserna för filmskapare har ökat så mycket att de är villiga att gå hur långt som helst för att manipulera och höja sina siffror för att slå varandras rekord. "Och Times kände att de inte längre kunde tillhandahålla tillräckligt korrekta siffror eftersom" Filmer som inte har nådde "100 crore mark men är nära kommer att insistera på att de har nått" 100 crore siffran eftersom de inte kan motstå att vara i "100 crore klubben." "

Koncentrationen på att nå klubben har kritiserats, med skådespelaren och producenten Arshad Warsi som säger: "Jag tycker att hela denna klubb på 100 miljoner kronor är väldigt dum. Hur kan varje film som släpps på sistone göra affärer på 100 miljoner kronor plötsligt Istället för detta måste vi koncentrera oss på att göra bra filmer. " Shahid Kapoor kallade beteckningen en "mode" som ledde till "massiva filmer som är mycket grundläggande i sin förståelse och hög på underhållning. Men om vi bara springer för att uppnå dessa siffror kommer vi att begränsa oss själva som aktörer" Å andra sidan, Samtidigt som Dibakar Banerjee höll med Kapoor om effekterna på innehållet, sa jag: "Jag hoppas att klubben stannar och växer till många fler kronor. Filmer när de gör fler affärer ökar förtroendet för både publik och investerare och alla gynnas." Priyanka Chopra sa att hon var en del av filmerna i 100 Crore Club tillät henne också att göra mindre kommersiella "kvinnorienterade filmer" och beklagade att från december 2013 hade inga kvinnorienterade filmer uppnått 100 Crore Club-beteckningen.

Varianter av "Bollywood 100 Crore Club" kom till användning, till exempel "Bollywood 400 Crore Club" när Shah Rukh Khan - Deepika Padukone -stjärnan Chennai Express rapporterade kassakvitton på 400 crore 2013 och "Tollywood 600 Crore" Club", som avser Telugu filmer som har tjänat över 600 crore (US $ 84 miljoner) i 2015, såsom film Baahubali: början som tjänade 650 crore (US $ 91 miljoner). De efterträddes så småningom av 1000 Crore Club , när Baahubali 2: The Conclusion och Dangal tjänade in över 1 000 crore ( 142 miljoner dollar ) 2017.

Milstolpar

Se 1000 Crore Club för milstolpar utöver 1 000 crore.

Över hela världen

Globala milstolpar
Nominellt brutto
Filma År Milstolpe Ref
Disco Dancer (1982) 1984 100 crore
Hum Aapke Hain Koun ..! (1994) 1994 200 miljoner kronor
Ghajini (2008) 2008 230 miljoner kronor
3 idioter (2009) 2009 250 miljoner kronor
300 miljoner kronor
2013 400 crore
Chennai Express (2013) 2013 400 miljoner kronor
Dhoom 3 (2013) 2013 500 crore
2014 550 crore
PK (2014) 2014 600 crore
2015 700 crore
800 crore
Baahubali 2: The Conclusion (2017) 2017 900 crore
1 000 kronor
Dangal (2016) 2017 2 000 kronor

Inhemsk

Inhemska milstolpar
Nominellt
Filma År Nätt milstolpe Grov milstolpe Ref
Hum Aapke Hain Kaun 1994 70 miljoner kronor 100 miljoner kronor
Sivaji: Chefen 2007 136 miljoner kronor 150 miljoner kronor
3 idioter 2009 150 miljoner kronor 200 miljoner kronor
200 miljoner kronor 250 miljoner kronor
Chennai Express 2013 200 miljoner kronor 300 miljoner kronor
Dhoom 3 2013 250 miljoner kronor 350 miljoner kronor
PK 2014 300 miljoner kronor 450 miljoner kronor
Baahubali: början 2015 400 miljoner kronor 500 miljoner kronor
Dangal 2016 400 miljoner kronor 550 miljoner kronor
Baahubali 2: Slutsatsen 2017 500 miljoner kronor 600 miljoner kronor
1 000 kronor 1 000 kronor

Utomlands

Utomeuropeiska milstolpar
Nominellt brutto
Filma År Milstolpe Ref
3 idioter (2009) 2011 120 crore
2013 150 crore
Dhoom 3 (2013) 2014 200 crore
PK (2014) 2015 250 crore
300 crore
Dangal (2016) 2017 400 crore
500 crore
600 crore
1 000 kronor
Inflationen justerad brutto
Filma År Milstolpe Ref
Awaara (1951) 1954 100 crore (US $ 14 miljoner)
200 crore (US $ 28 miljoner)
300 crore (US $ 42.000.000)
400 crore (US $ 56 miljoner)
Char Dil Char Rahen (1959) 1962 500 crore (US $ 70 miljoner)
550 crore (US $ 77.000.000)
Mamta (1966) 1969 600 crore (US $ 84.000.000)
Bobby (1973) 1975 600 crore (US $ 84.000.000)
Disco Dancer (1982) 1984 700 crore (US $ 98 miljoner)
800 crore (US $ 110 miljoner)
900 crore (US $ 130 miljoner)
1 000 crore (140 miljoner US $)
Dangal (2016) 2017 1 000 crore (140 miljoner US $)

Se även

Anteckningar

Referenser

Opiniones de nuestros usuarios

Gustav Henriksson

Äntligen! Nuförtiden verkar det som att om de inte skriver artiklar med tiotusen ord så är de inte nöjda. Mina herrar innehållsskribenter, detta JA är en bra artikel om 100 Crore Club.

Ove Dahlström

Jag behövde hitta något annorlunda om 100 Crore Club, vilket inte var det typiska som alltid läses på internet och jag gillade den här artikeln av 100 Crore Club.

Elisabeth Karlsson

Bra inlägg om 100 Crore Club.