0,10 Utställning



Alla kunskaper som människor har samlat på sig under århundradena om 0,10 Utställning finns nu tillgängliga på internet, och vi har sammanställt och ordnat dem för dig på ett så lättillgängligt sätt som möjligt. Vi vill att du snabbt och effektivt ska kunna få tillgång till allt du vill veta om 0,10 Utställning, att din upplevelse ska vara trevlig och att du ska känna att du verkligen har hittat den information om 0,10 Utställning som du sökte.

För att uppnå våra mål har vi ansträngt oss inte bara för att få fram den mest uppdaterade, begripliga och sanningsenliga informationen om 0,10 Utställning, utan vi har också sett till att designen, läsbarheten, laddningshastigheten och användbarheten på sidan är så trevlig som möjligt, så att du kan fokusera på det väsentliga, att känna till alla uppgifter och all information som finns om 0,10 Utställning, utan att behöva oroa dig för något annat, vi har redan tagit hand om det åt dig. Vi hoppas att vi har uppnått vårt syfte och att du har hittat den information du ville ha om 0,10 Utställning. Vi välkomnar dig och uppmuntrar dig att fortsätta att njuta av att använda scientiasv.com .

Kazimir Malevich , Black Suprematic Square , 1915, olja på linne, 79,5 × 79,5 cm, Tretyakov Gallery , Moskva
Rozanova , Boguslavskaya och Malevich på utställningen

Den sista futuristiska utställningen av målningar 0,10 (uttalad "noll-tio") var en utställning som presenterades av Dobychina Art Bureau på Marsovo Pole , Petrograd , från 19 december 1915 till 17 januari 1916. Utställningen var viktig för att inviga en form av icke-objektiv konst som kallas Suprematism , som introducerar en vågad visuell folkmassa som består av geometriska former av varierande färg, och för att beteckna slutet på Rysslands tidigare ledande konströrelse, kubofuturismen , därav utställningens fullständiga namn. Den typ av geometrisk abstraktion som hänför sig till Suprematism var tydlig i den uppenbara kinetiska rörelsen och dess vinklade former.

Namnets ursprung

Det mystiska numret 0,10 hänvisar till en tankefigur: Noll, antingen för att man förväntade sig att efter den gamla världens förstörelse skulle nollåret kunna börja igen, eller för att konstnärerna som ställde ut ville hitta kärnan i målningen, och tio, eftersom tio artister ursprungligen var planerade att delta. Det var faktiskt fjorton konstnärer som deltog i utställningen.

Den icke-numeriska delen av utställningens namn - "Last Exhibition of Futurist Paintings" - myntades av skärmens huvudarrangör, Ivan Puni .

Bakgrund

Den första all-futuristiska utställningen i Ryssland, "Tramway V", som anordnades av Puni, öppnade i mars samma år. Vladimir Tatlin var huvudfokus för utställningen och utställningen möttes med fientlighet som i slutändan ledde till en succés de scandale . Det allmänna svaret på denna tidigare utställning skulle så småningom få Puni att samla en sista utställning, 0,10-utställningen.

Under hela det året, Kazimir Malevitj var ivrigt skriva och måla om sin nya konströrelse inspirerad av kubofuturism , Suprematism .

Händelse

Själva utställningen öppnade den 19 december 1915 och stängdes den 17 januari 1916. Malevich kände sig nu redo att officiellt tillkännage Suprematism och därmed stod trettioio delar av hans verk ut. Eftersom Malevich och Tatlin på grund av ett argument var rivaler när utställningen började bestämde sig några av konstnärerna för att ta sida. Tack vare Malevichs rumsplanering som även Puni inte kände till blev konstnärerna som stödde Malevich segrarna.

Totalt visades 155 verk. Höjdpunkter i utställningen var Malevichs Black Square , Tatlin s Corner Counter Reliefer och Olga Rozanova 's Metronome. Svarta torget sågs av vissa besökare som särskilt skandalösa, eftersom det placerades i det övre hörnet av rummet, en plats där rysk-ortodoxa hushåll placerar sina ikoner. Corner Counter Reliefs var en serie abstrakta skulpturer. Metronome var ett av Rozanovas verk under mittstadierna i hennes karriär; klockan kan tolkas som att kombinera ögonblick med det oändliga.

Flera relaterade publikationer, till exempel katalogen och Malevichs From Cubism to Suprematism , följde utställningen. Affischen designades av Puni.

Effekt och arv

Även om endast ett fotografi av Malevichs utställningsutrymme överlever, är utställningen krediterad för att införa en banbrytande ny era inom avantgardekonst. Malevich och flera andra konstnärer skulle fortsätta måla i Suprematist-stil, medan Tatlin skulle bli konstruktivist och senare bli känd för sitt eponymt torn .

Konstnärer

Följande konstnärer ställde så småningom ut:

Se även

Anteckningar

Referenser och källor

Referenser
Källor
  • Malevich: Journey to Infinity, 2008. Författare: Gerry Souter, 255 sidor på engelska, utgivare: Parkstone International, ISBN  978-1-85995-684-7
  • Farväl till en idé: Episoder från modernismens historia, 2001. Författare: TJ Clark, 451 sidor, Utgivare: Yale University Press, ISBN  0-300-08910-4

externa länkar

Opiniones de nuestros usuarios

Rasmus Dahlström

Bra upptäckt den här artikeln om 0,10 Utställning och hela sidan. Den går direkt till favoriter.

Diana Simonsson

Jag vet inte hur jag kom till den här 0,10 Utställning-artikeln, men jag gillade den verkligen.

Kenneth Nord

Bra upptäckt den här artikeln om 0,10 Utställning och hela sidan. Den går direkt till favoriter.

Margareta Lindblom

Det stämmer. Ger nödvändig information om 0,10 Utställning.

Kurt Hedström

Jag blev glad över att hitta den här artikeln om 0,10 Utställning.