() (album)



Alla kunskaper som människor har samlat på sig under århundradena om () (album) finns nu tillgängliga på internet, och vi har sammanställt och ordnat dem för dig på ett så lättillgängligt sätt som möjligt. Vi vill att du snabbt och effektivt ska kunna få tillgång till allt du vill veta om () (album), att din upplevelse ska vara trevlig och att du ska känna att du verkligen har hittat den information om () (album) som du sökte.

För att uppnå våra mål har vi ansträngt oss inte bara för att få fram den mest uppdaterade, begripliga och sanningsenliga informationen om () (album), utan vi har också sett till att designen, läsbarheten, laddningshastigheten och användbarheten på sidan är så trevlig som möjligt, så att du kan fokusera på det väsentliga, att känna till alla uppgifter och all information som finns om () (album), utan att behöva oroa dig för något annat, vi har redan tagit hand om det åt dig. Vi hoppas att vi har uppnått vårt syfte och att du har hittat den information du ville ha om () (album). Vi välkomnar dig och uppmuntrar dig att fortsätta att njuta av att använda scientiasv.com .

()
Sigurros (). Jpg
Studioalbum av
Släppte 28 oktober 2002 ( 2002-10-28 )
Studio Sundlaugin , Mosfellsbær , Island
Genre
Längd 71 : 46
Språk Hopelandic
Märka
Producent
Sigur Rós kronologi
Ágætis byrjun
(1999)
()
(2002)
Tack ...
(2005)
Singlar från ()
  1. " Vaka "
    släpptes: 12 maj 2003

() Är den tredje fullängdare från isländsk postrock bandet Sigur Rós , först släpptes i oktober 2002. Det består av åtta namnlösa spår, uppdelade i två delar: de första fyra spår är lättare och mer optimistiska, medan den senare fyra är svagare och mer melankolisk. De två halvorna delas med en tystnad på 36 sekunder, och albumet öppnas och stängs med ett klick distorsion. Sångaren Jón Þór Birgisson ("Jónsi") sjöng albumets texter helt och hållet på "Hopelandic", ett påhittat språk bestående av skräpiga ord. () nådde nr 51 på Billboard 200 och fick hyllningar från musikkritiker, även om vissa recensenter tyckte att albumet var svagare än bandets tidigare album Ágætis byrjun .

Detta är det första albumet med trummisen Orri Páll Dýrason som gick med i bandet 1999 och ersatte sin tidigare trummis Ágúst Ævar Gunnarsson .

Produktion

Albumets titel består av två motsatta parenteser , som antingen representerar albumets tvåhalvor eller tanken att albumet inte har någon titel, så att lyssnaren kan bestämma det. Medlemmar i bandet har hänvisat till () som Svigaplatan , som översätts till "The Bracket album". I krediterna för filmen Heima kallas det The Untitled Album . Den yttre förpackningen av () består av en skyddande hylsa i plast med två parenteser utskurna, vilket visar bilden tryckt på CD -fodralet nedanför. Det finns fyra versioner av denna omslagsbild, som består av modifierade fotografier av naturen runt bandets Mosfellsbær -studio, sålda i fyra delar av världen: Europa, USA, Australien och Japan. På Island säljs alla fyra omslagsdesignerna. Baksidan av förpackningen visar en bild av en sömngångande pojke, anpassad från ett fotografi av John Yang. År 2011 sa Yangs dotter, Naomi Yang , från bandet Galaxie 500 att bandet använde bilden utan tillstånd eller betalning till sin pappa. Det finns inga lineranteckningar eller produktionskrediter, även om det medföljer albumet ett häfte med tolv tomma sidor, där lyssnare uppmanas att skriva eller rita sina egna tolkningar av albumets musik. En begränsad upplaga av () som släpptes i Spanien innehåller en 94 sidor lång samtidskonstbok.

() samproducerades och konstruerades av Ken Thomas , som också arbetade med bandet på deras tidigare album, Ágætis byrjun . Detta är det första albumet Sigur Rós spelade in i deras studio baserat i Álafoss , Mosfellsbær, en liten landsbygd utanför Reykjavík , Island. Bandet kallar studion för "Sundlaugin", eller "The Pool". () inkluderar verket i stråkkvartetten Amiina . () fick mer produktion och inspelningstid än Ágætis byrjun , även om sångaren Jónsi anser () albumet "mindre polerat" än föregångaren. Han karakteriserade skivan som "mycket mer bar och levande och det finns mycket färre små snygga saker och mycket mindre söta saker." De strängar av ágætis byrjun registrerades på bara två dagar, medan två veckor fick för sin inspelning på () . Dessutom framfördes den förra av Islands symfoniorkester , medan den senare gjordes av Amiina. På grund av detta krävde strängdelarna mindre förberedelse innan inspelning. Bandet "lät dem bara" jamma "i studion tills alla var nöjda", enligt Jónsi.

Musik och texter

() består av åtta spår uppdelade i hälften med trettiosex sekunders tystnad, som i konceptet replikerar separationen av två sidor av en grammofonskiva . Ironiskt nog, på själva vinylversionen av skivan, inträffar de trettiosex sekunder av tystnad i mitten av sida 2 (vinylen består av 4 sidor). Den första halvan av albumet är "lätt och optimistisk" musikaliskt, med tyngre tonvikt på användningen av tangentbord än gitarr, och samplingen av Jónsis röst. Andra halvan är mer melankolisk och leker med lyssnarens känslor, som beskrivs av Jónsi. Inget av spåren på () har titlar; bandgitarristen och keyboardisten Kjartan Sveinsson sa om detta val, "vi ville inte sätta titlar på skivan bara för att det ska finnas titlar på skivan." Låtarna listas som "Untitled #1", "Untitled #2", etc., även om varje spår har ett inofficiellt namn som används av bandet.

Jónsi sjöng texterna till () helt på " Vonlenska " ("Hopelandic"), ett påhittat "språk" som består av meningslösa ord och stavelser. Jónsi använder Hopelandic istället för låtar som ännu inte har texter, även om vissa spår på Sigur Rós album Von och Takk ... bara sjungs på språket. Dess namn på engelska och isländska härrör från "Von" ("Hope" på engelska), det nionde spåret på albumet Von , som är det första exemplet där Hopelandic används i bandets musik. Hopelandic of () består av en fras med elva stavelser, med olika permutationer och efterföljande variationer därav sjungna under albumets gång. () består av material som Sigur Rós spelat live i över två år. Av denna anledning ville bandet inte ge låtarna verkliga texter. Trummisen Orri Páll Dýrason sa om detta, "[låtarna] var helt formade och det hade varit konstigt att plötsligt infoga texter i dessa färdiga produkter."

Släpp

Pitchfork placerade () 29: a på sin lista över de femtio bästa albumen 2002 och 135: a på listan över de 200 bästa albumen på 2000 -talet (decenniet). Albumet nådde också topp 51 på Billboard 200 . En musikvideo för " Untitled #1 " i regi av Floria Sigismondi släpptes i april 2003. Videon visar en dystopisk framtid där skolbarn med gasmasker leker bland svart snö och en röd himmel. I november 2003 fick Sigismondis video utmärkelsen "Bästa video" vid MTV Europe Music Awards i Edinburgh , Storbritannien.

kritisk mottagning

Professionella betyg
Sammanlagda poäng
Källa Betyg
Metakritisk 82/100
Granska poäng
Källa Betyg
All musik 4/5 stjärnor
Alternativ press 5/5 stjärnor
Underhållning varje vecka B+
Los Angeles Times 3,5/4 stjärnor
NME 7/10
Högaffel 7,6/10
F 4/5 stjärnor
Rullande sten 4/5 stjärnor
Snurra 8/10
The Village Voice C

() fick kritikerros, med ett Metacritic- poäng på 82/100 baserat på tjugo recensioner, vilket gör det till det tjugosjätte högst rankade albumet 2002 enligt Metacritic. Daniel Becker från Dusted Magazine skrev att skivan är "underbar musik..sångerna är stora, oroliga och levande, och det gör dem bara mer kraftfulla." Han betraktar () en "logisk förlängning av Ágætis Byrjun , som förlitar sig på samma samspel av instrument för att skapa en liknande pittoresk och kusligt lugn atmosfär." Chris Ott från Pitchfork skrev att "Sigur Rós musik har allt djup, resonans och mänsklighet i ett Brueghel -landskap och uppskattas bäst vid höga volymer i öppna utrymmen, som ett soundtrack för landskap, verkligt eller föreställt." Sean Adams från Drown in Sound sa att " () är lika banbrytande, oroande, inspirerande, förvirrande, så lyriskt anarkiskt som allt som har rört världen någonsin" och "varför jag älskar musik, varför denna webbplats har detta namn och varför konsten finns. () [är] din att upptäcka. " Gavin Mueller från Stylus Magazine fann att Jónsis röst "aldrig [har] låtit mer utsatt, vilket gav [bandet] en styrka som Ágætis Byrjun ofta skymde. Det sista spårets ultimata klimax är inget annat än upprörande, som en stormande storm av hektiska trummor överväldigar Birgissons brådskande gitarrstrummande och klagande jublande. "

Andy Kellman från AllMusic sa att med () gjorde Sigur Rós "bara justeringar - inga väsentliga utvecklingar - i gruppens ljud" och att "Det faktum att de känslomässiga extrema är få och långt mellan gör albumet svårt att vada igenom". Ott skrev att () "inte lyser med samma spännande glimmer som föregångaren. Om bandet inte var så egensinnigt skulle det inte ens vara en hänsyn, men från början har de hävdat att de skulle ändra musik för alltid , och att denna rekord i synnerhet skulle vara ännu bättre än [ Ágætis byrjun ] ". Dessutom tyckte han att albumets främsta Hopelandic -fras var repetitiv, och att () saknade innovationen från sin föregångare. Gavin Edwards från Rolling Stone kallade () "imponerande" men "anmärkningsvärt lika" i ljud; "det är bara förpackat mer pretentiöst." Ott sa om det tomma häftet som medföljde () , "Jag misslyckas med att se hur denna taktik berikar bandets filmiska balladry" och tillade, "bevis på att de bara tyckte att det skulle vara häftigt att paketera skivan på detta sätt är rikligt". Mueller kallade titeln på () "pannans slående pretentiösa" och ansåg albumets namnlösa spår "en jabb på Yorke -worshippers som ändå inte kunde uttala de isländska titlarna på Sigur Ros tidigare verk." I sin recension för PopMatters skrev musikkritikern Matt Cibula, "Jag tror inte att det finns några verkliga betydelser för dessa låtar, andra än de vi tar med dem, var och en på egen hand", och tillade:

Min enda ledtråd - och här fuskar jag massivt - är att jag såg dem på konsert för en månad sedan, och dessa låtar åtföljdes alltid av disiga bilder av barn, av barndomen ... men även om det här är i slutet av barndom eller oskuld eller någon av de där utfällda troperna, skulle jag inte veta, och det berättar förmodligen mer om mig än den inledande delen av den här skivan.

En bok om albumet släpptes i 33 -serien den 28 augusti 2014. Serien är korta böcker inspirerade av eller fokuserade på album och är i allmänhet skrivna som essenser i långform. Boken, skriven av kompositören Ethan Hayden, citerades av Pitchfork som en av "33 bästa 33 -böckerna".

Medianvändning

Ett utdrag från "Untitled #8" kan höras under trailern för Nicole Kidman -filmen The Invasion . "Untitled #7" finns i trailern för 2008 -videospelet Dead Space . "Untitled #4", liksom "Svefn-g-englar" och titelspåret från Ágætis byrjun och en videobakgrund som användes under en Sigur Rós-konsert i Los Angeles , finns med i filmen Vanilla Sky . Detta var det första fallet med bandet som licensierade sin musik för en film; Jónsi tillät det delvis "för att han tyckte idén med Tom Cruise som spelade över deras musik var" rolig "". "Untitled #4" spelades i den amerikanska tv -serien Queer as Folk , liksom säsong 3 -finalen i den kanadensiska tv -serien Orphan Black . "Untitled #3", listad som dess alternativa titel "Samskeyti", användes i krediterna för Gregg Araki -regisserade filmen Mysterious Skin (baserad på romanen av Scott Heim ), i ett avsnitt från den andra säsongen av den brittiska serien drama Skins och i 2009 filmen The Boys Are Back (regisserad av Scott Hicks och med Clive Owen i huvudrollen) under de sista inspelningarna. Olika spår av () användes i det amerikanska kriminaldramat CSI: Miami . Vaka användes också starkt i soundtracket till 2010 års norska film King of Devil's Island . 2006 års Oscar-nominerade danska film After the Wedding använder också "Untitled #1" (Vaka) som bakgrundsmusik under begravningen av en huvudperson.

Lista för spårning

Alla låtar är officiellt namnlösa, även om alla har ett alternativt namn som bandet hänvisar till.

Alla spår är skrivna av Sigur Rós .

Nej. Titel Betydelsen av alternativ titel Längd
1. Untitled (" Vaka ") Vaka är namnet på Orris dotter 6:38
2. Untitled ("Fyrsta") Först 7:33
3. Untitled ("Samskeyti") Söm eller Joint 6:33
4. Untitled ("Njósnavélin") Bokstavligen "The Spy Machine"; även känd som "The Nothing Song" 7:33
5. Untitled ("Álafoss") Álafoss är platsen för bandets studio 9:57
6. Untitled ("E-Bow") Georg Hólm använder en E-rosett på sin bas i den här låten 8:48
7. Untitled ("Dauðalagið") Death Song 13.00
8. Untitled ("Popplagið") Pop sång 11:44
Total längd: 71:46

Personal

Sigur Rós

Amiina

  • María Huld Markan - fiol
  • Edda Rún Ólafsdóttir - fiol
  • Ólöf Júlía Kjartansdóttir - viola
  • Sólrún Sumarliðadóttir - cello

Produktion

  • Sigur Rós - produktion
  • Ken Thomas - produktion, konstruktion, blandning
  • Marco Migliari - ingenjör
  • Mandy Parnell - mastering

Diagram

Diagram (2002)
toppläge
Island: Tónlist.is 1
Australien: ARIA -diagram 49
Danmark Tracklisten 24
Finland YLE 24
Belgien: Ultratop 33
Irland: irländsk albumlista 17
Norge: VG-lista 6
Storbritannien: UK Album Chart 49
USA: Billboard 200 51

Certifieringar och försäljning

Område Certifiering Certifierade enheter /försäljning
Belgien ( BEA ) Guld 25 000 *
Storbritannien ( BPI ) Guld 100 000 ^
Förenta staterna - 332 000
Sammanfattningar
Europa - 400 000

* Försäljningssiffror baserade enbart på certifiering.
^ Sändningssiffror baserade enbart på certifiering.

Referenser

externa länkar

Opiniones de nuestros usuarios

Ida Ericsson

Artikeln om () (album) är komplett och väl förklarad. Jag skulle inte lägga till eller ta bort ett kommatecken.

Doris Björklund

Det var ett tag sedan jag såg en artikel om _variabel skriven på ett så didaktiskt sätt. Jag gillar det.