101 album som förändrade populärmusik



Alla kunskaper som människor har samlat på sig under århundradena om 101 album som förändrade populärmusik finns nu tillgängliga på internet, och vi har sammanställt och ordnat dem för dig på ett så lättillgängligt sätt som möjligt. Vi vill att du snabbt och effektivt ska kunna få tillgång till allt du vill veta om 101 album som förändrade populärmusik , att din upplevelse ska vara trevlig och att du ska känna att du verkligen har hittat den information om 101 album som förändrade populärmusik som du sökte.

För att uppnå våra mål har vi ansträngt oss inte bara för att få fram den mest uppdaterade, begripliga och sanningsenliga informationen om 101 album som förändrade populärmusik , utan vi har också sett till att designen, läsbarheten, laddningshastigheten och användbarheten på sidan är så trevlig som möjligt, så att du kan fokusera på det väsentliga, att känna till alla uppgifter och all information som finns om 101 album som förändrade populärmusik , utan att behöva oroa dig för något annat, vi har redan tagit hand om det åt dig. Vi hoppas att vi har uppnått vårt syfte och att du har hittat den information du ville ha om 101 album som förändrade populärmusik . Vi välkomnar dig och uppmuntrar dig att fortsätta att njuta av att använda scientiasv.com .

101 album som förändrade populärmusik
101 album som förändrade populärmusik bokomslag.jpg
Författare Chris Smith
Land Förenta staterna
Språk engelsk
Genre Referensarbete
Utgivare Oxford University Press
Publiceringsdatum
Juli 2009
Mediatyp Skriva ut
Sidor 304
ISBN 978-0-19-537371-4

101 Albums That Changed Popular Music är en musikalisk referensbok skriven av Chris Smith, en amerikansk journalist, författare och kulturkritiker . Den publicerades i juli 2009 av Oxford University Press . Boken berättar historien om populärmusik från introduktionen av den långspelande (LP) skivan 1948. Den fokuserar på nyckelalbum, från Folkways sammanställning Anthology of American Folk Music (1952) till White Stripes ' Elephant (2003) .

Urvals- och sorteringsmetodik

Chris Smith skrev tidigare om musik och populärkultur för bland andra Rolling Stone , Billboard och MTV , och författade The Greenwood Encyclopedia of Rock History , publicerad av Greenwood Press 2006. I 101 album som förändrade populärmusiken fokuserar han på album och deras påverkan på kulturlandskapet, i motsats till sånger och musikaliska prestationer. I bokens förord säger han att, i stället för att skapa en lista över de "bästa" albumen, var kriterierna för inkludering en kombination av ett albums försäljningsprestanda och inflytande på amerikansk musik och kultur, tillsammans med nivån på kritisk kommentar. det hade inspirerat. Han säger att artister som Chuck Berry , Bill Haley och Hank Williams och många pionjärer inom bluesgenren nödvändigtvis utesluts, eftersom deras mest inflytelserika arbete antingen var begränsat till singlar på 78 rpm eller uppnåddes genom liveframträdande.

I Smith anser Miles Davis är "den mest revolutionerande artist" i boken, medan Beatles " Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (1967) är det album som tydligast uppfyller de tre kriterierna för inkludering. Han kommenterar att de presenterade albumen visar konstnärlig ambition och inflytande inom olika teknologiska experiment, blandning av musikgenrer, presentation av alternativa verkligheter och kommentarer till samtida musik - det senare demonstreras särskilt av Mothers of Invention 's Freak Out ! (1966), som förlöjligade både status quo och motkulturen .

Boken innehåller en tidslinje över viktiga händelser i det inspelade ljudets historia och delar upp huvuddiskussionen i sju kapitel, som börjar med "Långspelarens födelse, 19521962". De andra sex kapitlen omfattar perioderna 19631967, 19681971, 19721976, 19771985, 19861990 och 19912008. Var och en av de utvalda albumen har två eller tre sidor text. Smith inkluderar också bilagor med titeln "Tio album som nästan gjorde det" och "Tio viktiga producenter". I den första av dessa kommenterar han att hans utelämnande av Beatles Revolver (1966) från bokens huvuddel är "något orättvist".

Konstnärer

Följande artister har album med i 101 album som förändrade populärmusik :

Dessutom innehåller bilagan "Tio album som nästan gjorde det" verk av Ornette Coleman , James Brown , Rolling Stones , Beatles, Stevie Wonder , Eagles , Pink Floyd, Police , U2 och Alanis Morissette .

kritisk mottagning

Eric Weisbard , medredaktör för tidningen Spin Alternative Record Guide och en arrangör av Experience Music Project- konferenserna, skrev att precis som album är "ordningsstrukturer, förvandlar sånger, en inherent ersatzform, till uttalanden", Smiths bok " albumet albumet, som sammanställer "uttalande" verk som rådde inom jazz, folkmusik och två generationer av rock i ett enda paket ". Den Financial Times beskrivs Smiths 101 album som "avleda" arbete som var "ett fastigheterna version av best-of listor som rockfans älskar att argumentera över". Express Milwaukee ' s recensent skrev: "Well hävdade Smith samman en historia av sten som är i allmänhet korrekt och identifierar sådana viktiga trender som bördig samspelet mellan Beatles och Dylan, den transmogrification kommunala 60- folk-rock i mig endast" 70-talets sångerskrivare och punkens reaktion mot hippy hyckleri och pompös arenarock. "

I sin recension för The Independent beundrade Christopher Hirst Smiths skrivande och val av lämpliga citat. Han sa att införandet av tidiga album som Elvis Presley (1956), Muddy Waters at Newport (1960) och The Freewheelin 'Bob Dylan (1963) var logiskt, men "ibland plockas fel skiva av rätt artist" i fallet av Beatles ' Rubber Soul (1965) och Davis' Bitches Brew (1970), som valdes framför Revolver respektive In a Silent Way (1969). Hirst fann också införandet av Boston (1976) och Van Halen (1978) "oförklarligt" och beklagade frånvaron av Neil Youngs After the Goldrush (1970) och Allman Brothers Band : s At Fillmore East (1971). Douglas Lord, i en recension för Library Journal , sa att täckningen och detaljerna var imponerande och att författaren "är en fulländad musikkritiker / historiker". Lord godkände också det erkännande som Televisions Marquee Moon (1977), Metallicas Kill 'Em All (1983) och Public Enemy's It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back (1988), tillsammans med de förväntade "klassikerna" från 1960- och 1970-talet. .

Webbplatsen för JW Peppers notföretag beskriver boken som "Ett livligt och provocerande konto" som "berättar de fascinerande historierna bakom de mest banbrytande, inflytelserika och ofta kontroversiella album som någonsin spelats in".

Referenser

Opiniones de nuestros usuarios

Johnny Jönsson

Mycket intressant detta inlägg om 101 album som förändrade populärmusik .

Knut Wikström

Jag tycker att det här inlägget om 101 album som förändrade populärmusik är formulerat mycket intressant, det påminner mig om mina skolår. Vilka vackra tider, tack för att du tog mig tillbaka till dem.

Margit Lind

Informationen som ges om 101 album som förändrade populärmusik är sann och mycket användbar. Bra.

Daniel Niklasson

Jag har tyckt att informationen jag har hittat om 101 album som förändrade populärmusik är mycket användbar och njutbar. Om jag var tvungen att sätta ett 'men' kan det vara så att det inte är tillräckligt omfattande i sin formulering, men annars är det jättebra.

Aina Roos

Bra inlägg om 101 album som förändrade populärmusik .